Terug naar de essentie

Ruimte in het curriculum

Als wiskundedocent wordt er vaak geracet tegen de klok om aan het eind van het jaar alle stof doorgewerkt te hebben. Dit lukt niet altijd en daarbij is het jammer dat er beperkt ruimte is om te laten zien wat voor een gaaf vak wiskunde is. Dit kan anders, waardoor er ruimte komt voor extra herhaling of verdieping, of om lesuitval of korte schooljaren op te vangen.

Binnen Logisch Wiskunde doen we onderstaande anders om die ruimte te creëren:

    • We komen tot de essentie van de wiskunde. Door het gebruik van heldere wiskundige structuren om de wiskunde inzichtelijk te maken kunnen we delen van de lesstof sneller aanleren.
    • We werken met visuele modellen van de onderliggende structuren die steeds terugkomen en bouwen hierop voort. Daardoor maak je gebruik van kennis die leerlingen al hebben, ipv in de ogen van leerlingen steeds een nieuw concept aan te bieden.
    • We gaan voor blijvend begrip. We stoppen niet halverwege, maar gaan door tot de kwartjes zijn gevallen. Ook al zit die extra stof niet persé in het curriculum voor een bepaald leerjaar. Het voordeel hiervan is dat je het later niet (zo uitgebreid) nogmaals hoeft te doen.